هیپرپلازی چربی: آنچه باید بدانید
نوشته شده توسط : سعید

هیپرپلازی چربی باعث بزرگ شدن غدد سباسه برآمدگی های کوچکی روی پوست می شود.

غدد چربی ماده ای روغنی به نام سبوم ترشح می کنند. این به محافظت از پوست در برابر محیط خارجی کمک می کند.

به دلیل رشد بیش از حد سلول های تولید کننده چربی ، سبوم می تواند در داخل غده گیر کرده و باعث متورم شدن و ایجاد برجستگی در زیر پوست شود. این به عنوان هیپرپلازی چربی شناخته می شود.

این برجستگی ها بی ضرر هستند و اغلب در پیشانی و گونه ها ظاهر می شوند. با این حال ، غدد چربی در سراسر بدن وجود دارد ، بنابراین برآمدگی ها تقریباً در هر مکانی می توانند ایجاد شوند. آنها در بزرگسالان شایع تر هستند ، اما می توانند در هر سنی ظاهر شوند.

در حال حاضر هیچ درمانی برای هیپرپلازی چربی وجود ندارد. با این حال ، برخی از داروها و داروهای خانگی ممکن است بتوانند ظاهر این برجستگی ها را کاهش دهند. روش های آرایشی نیز می توانند آنها را حذف کنند.

در این مقاله با علل ، علائم و گزینه های درمانی مرتبط با هایپرپلازی چربی بیشتر آشنا شوید.

چه شکلی است؟
هیپرپلازی چربی شرایطی است که باعث ایجاد برجستگی در سطح پوست می شود. برخی از افراد ممکن است بخواهند این برجستگی ها را به دلایل زیبایی بردارند.

تصویر زیر نمونه هایی از نحوه بروز هیپرپلازی چربی را نشان می دهد.

علت هایپرپلازی چربی چیست؟
بزرگ شدن غدد چربی باعث هیپرپلازی چربی می شود. این غدد زمانی بزرگ می شوند که سلول های تشکیل دهنده غده ، که به آنها سبوسیت می گویند ، بیش از حد رشد کرده و سبوم تولید می کنند. این منجر به تجمع روغن می شود.

یک بیماری ژنتیکی به نام سندرم مویر توره نیز می تواند در موارد نادر باعث ایجاد هیپرپلازی چربی شود. با این حال ، وجود هیپرپلازی چربی یک معیار تشخیصی سندرم مویر توره نیست.

افراد مبتلا به این سندرم باید مراقبت های ویژه ای را برای تشخیص صحیح هیپرپلازی چربی انجام دهند ، زیرا ممکن است نشان دهنده تومور باشد.

درمان ها
هیپرپلازی چربی در بیشتر موارد بی ضرر است. با این حال ، اگر برآمدگی ها ناخوشایند یا شرم آور باشند ، ممکن است فردی انتخاب کند که آنها را بردارید.

پزشکان می توانند روش های مختلف برداشتن را ارائه دهند ، اما ممکن است فرد برای تکمیل عمل به جلسات متعددی نیاز داشته باشد.

برخی از درمان های احتمالی هیپرپلازی چربی شامل موارد زیر است.

رتینول
رتینول نوعی ویتامین A است که ممکن است به طیف وسیعی از مسائل مربوط به پوست کمک کند. پزشکان اغلب رتینوئیدهای تجویز شده را برای افراد مبتلا به هیپرپلازی چربی توصیه می کنند. با این حال ، ممکن است این برنامه ها به برنامه های منظم نیاز داشته باشند تا مطابق برنامه کار کنند.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که استفاده منظم از رتینوئیدها می تواند یک درمان م forثر برای هیپرپلازی چربی باشد. با این حال ، اگر فرد استفاده از درمان را متوقف کند ، برآمدگی ها نیز ممکن است بازگردند.

پزشکان همچنین می توانند این وضعیت را با رتینوئیدهای خوراکی مانند ایزوترتینوئین درمان کنند. در همان مطالعه 2015 در بالا ، 20 شرکت کننده با هیپرپلازی چربی که 1 میلی گرم ایزوترتینوئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز به مدت 2 ماه استفاده کردند ، همگی کاهش قابل توجهی در تعداد ضایعات بدن خود نشان دادند.

حدود 2 سال پس از پایان این مطالعه ، شرکت کنندگان ضایعات مکرر کمی داشتند که تعداد متوسط ​​آنها فقط چهار مورد بود.

با این حال ، سایر ادبیات پزشکی لزوماً از این نتیجه گیری پشتیبانی نمی کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که درمان ایزوترتینوئین خوراکی ممکن است نیاز به ادامه داشته باشد. اگر فردی درمان را متوقف کند ، ممکن است هیپرپلازی چربی دوباره ایجاد شود.

در بسیاری از موارد ، پزشکان این درمان را برای اشکال شدید هیپرپلازی تجویز می کنند. ممکن است تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی طولانی مدت این درمان برای این بیماری لازم باشد.

لایه برداری صورت
لایه بردار صورت ممکن است حاوی مواد شیمیایی مانند اسید باشد.

لایه برداری شیمیایی صورت می تواند باعث تحریک ، تغییر رنگ و حساسیت شود. اگر فردی مراقبت های بعد از مراقبت مناسب را دریافت نکند ، این می تواند هیپرپلازی چربی را تشدید کند.

لیزر درمانی
متخصص پوست ممکن است برداشتن ضایعات با استفاده از لیزر درمانی CO2 را توصیه کند. این می تواند ضخامت ضایعات را کاهش داده و منجر به صاف شدن پوست بدون ایجاد اسکار قابل توجه شود.

کرایوتراپی
پزشک می تواند برآمدگی هایپرپلازی چربی را در فرآیندی به نام کرایوتراپی برطرف کند. پزشک برآمدگی ها را یخ زده و باعث خشک شدن و رها شدن آنها می شود.

با این حال ، کرایوتراپی می تواند به طور بالقوه باعث تغییر رنگ پوست در ناحیه آسیب دیده شود.

الکتروکوتری
الکتروکوتر شامل استفاده از بار الکتریسیته برای سوزاندن برجستگی ها است. سپس پوست دچار خارش شده و می افتد و ناحیه ای صاف را پشت سر می گذارد.

الکتروکوتری ممکن است باعث تغییر رنگدانه های پوستی در ناحیه آسیب دیده شود و در صورتی که فرد آن را به درستی انجام ندهد ، ممکن است جای زخم ایجاد کند.

درمان فوتودینامیکی
درمان فوتودینامیکی شامل استفاده از دارو بر روی سلول های آسیب دیده است که آنها را نسبت به نور حساس می کند. قرار گرفتن در معرض نور شدید می تواند سلول ها را از بین ببرد.

پوست ممکن است پس از این درمان بسیار حساس شود و احتمالاً منجر به قرمزی ، سوزش و لایه برداری شود.

داروهای ضد آندروژن
ممکن است ارتباطی بین هیپرپلازی چربی و افزایش تستوسترون وجود داشته باشد. بنابراین ، برخی از پزشکان ممکن است داروهای ضد آندروژن را برای زنانی با علائم شدید توصیه کنند که به روشهای درمانی دیگر پاسخ مناسبی نمی دهند.

عمل جراحي
اگر هیپرپلازی چربی شدید یا مداوم باشد ، پزشک ممکن است برداشتن برجستگی ها را با جراحی پیشنهاد کند.

این مانع از بازگشت آنها می شود ، اما می تواند باعث ایجاد زخم شود. به همین دلیل ، پزشکان معمولاً آن را آخرین راه حل می دانند.

علائم
علامت اصلی هیپرپلازی چربی ، ایجاد برجستگی های کوچک و براق در زیر پوست است. یک برآمدگی می تواند دارای یک فرورفتگی جزئی در مرکز و یک لبه بیرونی سفید یا زرد باشد.

اگرچه به طور معمول روی صورت ظاهر می شود ، اما برخی گزارش ها مواردی از هیپرپلازی چربی را که در بسیاری از قسمت های بدن رخ می دهد ، توضیح می دهد. برآمدگی ها ممکن است خود به خود یا در خوشه های کوچک ظاهر شوند.

ممکن است تشخیص این بیماری از آکنه دشوار باشد. هنگامی که فولیکول های فرد مسدود می شود و چربی در زیر پوست جمع می شود ، آکنه ایجاد می شود ، در حالی که هیپرپلازی چربی در خود غدد چربی ایجاد می شود.

در اینجا با آکنه بیشتر آشنا شوید.

ممکن است این دو حالت مشابه به نظر برسند ، اما جوش سرسفید یا سرسیاه ناشی از آکنه معمولاً دارای مرکز برآمده است ، در حالی که برآمدگی هایپرپلازی چربی دچار تورفتگی می شود. این برجستگی ها معمولاً کوچک هستند و هیچ دردی ایجاد نمی کنند.

بسیاری از افراد با پوست چرب یا مختلط ممکن است با افزایش سن متوجه این برجستگی ها شوند.

درمانهای خانگی
برخی از داروهای خانگی همچنین می توانند ظاهر برآمدگی های ناشی از هایپرپلازی چربی را کاهش دهند. با این حال ، اکثر داروهای خانگی بر اساس شواهد حدیثی هستند و از آزمایشات بالینی انسانی پشتیبانی نمی کنند.

داروهای بدون نسخه ، کرم ها و شستشوی صورت حاوی رتینول ممکن است به رفع گرفتگی غدد چربی کمک کند.

برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که شستن منظم پوست با پاک کننده حاوی سالیسیلیک اسید می تواند به پوست چرب خشک کمک کرده و از گرفتگی غدد جلوگیری کند.

تشخیص
متخصصان پوست اغلب بصری هایپرپلازی چربی را بصری تشخیص می دهند. آنها می توانند هیپرپلازی چربی منبع معتبر را از سایر شرایط جدی تر که ممکن است شباهت به آن داشته باشند ، مانند کارسینوم سلول های پایه تشخیص دهند.

برآمدگی هایی که به دلیل سرطان سلول بازال ایجاد می شوند معمولاً بزرگتر هستند و ممکن است رنگ تیره تر یا واضح تر از پوست اطراف داشته باشند.

اگر پزشک در مورد تشخیص قطعی نداشته باشد ، معمولاً نمونه ای را گرفته و برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد.

جلوگیری
هیچ راهی برای جلوگیری از هایپرپلازی چربی وجود ندارد. با این حال ، یک فرد ممکن است بتواند ظاهر هرگونه برجستگی را که ظاهر می شود کاهش دهد.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به عنوان یک منبع موثق در هیپرپلازی چربی در نظر گرفته می شود. برای کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ، فرد می تواند مدت زمانی را که در زیر نور مستقیم خورشید می گذراند کاهش دهد و با کرم ضد آفتاب از پوست خود محافظت کند.

با این حال ، هیپرپلازی چربی هنوز هم می تواند در پوست با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش بسیار کم رخ دهد.

عوامل خطر
هیپرپلازی چربی عمدتا در مردان بالغ مسن رخ می دهد. فعالیت غدد سباسه تحت تأثیر سطح هورمون ها و سن است. در نتیجه ، این وضعیت می تواند بدون تأثیر خارجی رخ دهد.

افزایش مواجهه با اشعه ماوراء بنفش و سابقه ژنتیکی فرد ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. با این حال ، دانشمندان ثابت نکرده اند که این عوامل به طور مستقیم باعث هیپرپلازی چربی می شوند.

برخی از محققان منبع معتبر برخی موارد هایپرپلازی چربی را به درمان طولانی مدت با سیکلوسپورین در پیوند اعضای بدن مرتبط دانسته اند. سیکلوسپورین دارویی است که فعالیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد.

چشم انداز
هیپرپلازی چربی به صورت برجستگی های کوچک و ملتهب روی پوست ظاهر می شود. به طور معمول بی ضرر است. تجمع روغن و متعاقب آن التهاب غدد چربی باعث ایجاد این بیماری می شود.

از آنجا که برآمدگی ها ممکن است ناخوشایند یا شرم آور باشند ، برخی افراد ممکن است بخواهند ظاهر این برجستگی ها را کاهش داده یا به طور کامل از بین بروند.

درمان های خانگی گاهی اوقات می توانند به کاهش برجستگی یا جلوگیری از ایجاد آنها کمک کنند ، اما فقط مداخلات پزشکی می تواند آنها را برطرف کند.

 

لینک کوتاه: https://is.gd/NjfEcr





:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: